ג'ון לגוויזמו

ג'ון לגוויזמו

ביוגרפיה

הביוגרפיה בעברית: ג'ון אלברטו לגיזמו פלאז (/ˌlɛɡwɪˈzɑːmoʊ/, LEG-wih-ZAH-moh; ספרדית קולומביאנית: [leɣiˈsamo]; נולד ב-22 ביולי 1960 או 1964) הוא קומיקאי סטנד-אפ אמריקאי, שחקן ומפיק קולנוע. הופיע במעל ל-100 סרטים, הפיק מעל ל-20 סרטים ותיעודיות, השתתף במעל ל-30 הופעות טלוויזיה, וכן הפיק מגוון פרויקטים טלוויזיוניים. כתב והופיע גם בברודווי, נבחר לקבל ארבע פעמים הצעות לפרס טוני עבור המחזות "Freak" ב-1998, "Sexaholix" ב-2002, ו-"Latin History for Morons" ב-2018. קיבל פרס טוני מיוחד בשנת 2018. לגיזמו החל את קריירתו כקומיקאי סטנד-אפ בעיר ניו יורק. לאחר שנים רבות של תפקידים משניים בקולנוע ובטלוויזיה, הוא זכה לתהילה בעקבות תפקידים משמעותיים בהרפתקאות הפנטזיה "אחים מריו" בתפקיד לואיג'י מריו ובדרמת הפשע "דרכו של קרליטו" בתפקיד בני בלנקו (שניהם מ-1993), ולאחר מכן בתפקיד כדראג קווין צ'י-צ'י רודריגז בקומדיית הדרך "To Wong Foo, Thanks for Everything! Julie Newmar" (1995), עבורו קיבל מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר. סרטים נוספים שבהם הופיע לגיזמו מאז כוללים את "רומאו + ג'ולייט" (1996), "המזיק" (1997), "קיץ של סאם" (1999), "מולן רוז'" (2001), "אימפריה" (2002), "אהבה בזמן הכולרה" (2007), "הרצח הצודק" (2008), "עורך דינו של לינקולן" (2011), "היועץ" (2013), “ג'ון ויק" (2014), “ג'ון ויק 2” (2017), ו-"The Menu" (2022). כשחקן קול, הוא הקרין את סדרת הסיטקום "The Brothers García" (2000–2004). שיחק את סיד הכריש בפרנצ'ייז "עידן הקרח" ואת ברונו מדריגל ב"אנקנטו" (2021). לגיזמו ידוע גם על תפקידיו בטלוויזיה כולל "Freak" (1998) שעבורו קיבל את פרס אמי ה-1999 לביצוע יחיד מצטיין בתכנית מוזיקה או ורייטי. זכייה זו הפכה את לגיזמו ללטיני הראשון שזכה בפרס זה בהיסטוריית האמי. קיבל מועמדויות נוספת לפרס אמי העיקרי עבור המיני-סדרה "וואקו" (2018) ועבור הסדרה המוגבלת של נטפליקס "כשהם רואים אותנו" (2019). הופיע גם ב-"ER", "The Kill Point", "Bloodline", ו-"The Mandalorian". ב-2023, הנחה את סדרת ה-MSNBC "Leguizamo Does America". התיאור לעיל מתוך המאמר על ג'ון לגיזמו בוויקיפדיה, ברישיון CC-BY-SA, רשימת התורמים המלאה בוויקיפדיה.

מידע אישי

תאריך לידה

22.7.1960

מקום לידה

Bogotá, Colombia

ידוע בזכות

Acting

פילמוגרפיה